torsdag 30 juli 2009

Vi måste stoppa friskolorna...

http://www.dn.se/opinion/debatt/vi-socialdemokrater-maste-sluta-motarbeta-friskolorna-1.920725
Tanken bakom friskolor kanske var god en gång i tiden. Men hur kan något sådant försvaras i dagar som dessa? Jag syftar främst på dessa friskolor som lär barnen att det bara finns en sanning, religionens, och inget annat. Många friskolor väljer också att helt eller delvis att inte ta upp den allmänt accepterade vetenskapliga synen på den värld vi lever i och hur den har uppkommit. Idag med de snurriga ideal vi har skulle man kunna vrida till barn och ungdomars världsbild så det vi släpper ut kommer att orsaka mycket skada, på samhället och sig själva. Den gamla skolan som vi haft är den bästa vi kan få. Dessa "elit" eller "nya" skolor vi fått är bara en lekstuga för vuxna att lära barn sådana saker och värderingar som "lärarna" själva gillar. Inget annat. Stäng friskolorna idag. Vi kommer att bli tvingade om några år när vi ser resultatet, men det blir mycket jobbigare då.

2 kommentarer:

Göteborg sa...

Måste alla friskolor stoppas för att det finns 10% religiösa friskolor? Det låter som en typisk socialistisk lösning på ett problem.

Mina barn går på Vittra. Det är ingen religiös friskola. Vi är inte rika. Men skolan är i världsklass. Tack vare skolpengen kan våra barn gå där. Och alla är välkomna!

Barnen lär sig mycket mer än i en kommunal skola. Detta vet vi eftersom våra barn även har kompisar som går i kommunal skola.

Ska vi tvingas ta våra barn från den skolan bara för att sossar och kommunister har gamla inrotade fördomar om friskolor? Är det rättvisa???

BackwallNet sa...

Denna är inte en politisk fråga. Men om man vill vända det till sådan så är det ju ingen hemlighet att högern med moderaterna i spetsen gärna tar skattepengar, vinsten och slipper helst skatta också.
Och som sagt, friskolor som sådan har förverkat sin funktion som sådan. Den behövs inte. Kanske bara då för dom elitistiska och de religösa.
Alltså, de har förverkat sitt existensberättigande.